8.8.11

Berlijn

Hier vroeg ik jullie vakantietips. Verschillende daarvan werden in overweging genomen en onderzocht en een aantal op het lijstje gezet voor een komende vakantie. In het zuiden leek het toch nodig om ter plaatse een auto te huren en dat paste niet in het budget van dit jaar. Een volgende keer misschien wel, ik wil toch graag eens naar de zon, voor de verandering. Voor deze zomer werd de uiteindelijke bestemming Berlijn.

We gingen met de snelle trein en moesten heel vroeg opstaan.

met de snelle trein

De ICE is echt een aanrader voor gezinnen. Kinderen onder de 15 jaar reizen gratis, maar hebben wel allemaal een stoel. Sommige treinen hebben ook aparte coupés waar een speelhoekje voorzien is. Voor mensen met hele kleintjes is er aan boord ook een ruimte voor luierwissel. Het boordpersoneel deelde zelfs kleurboekjes en gratis ijsjes uit.
DB Bahn blijkt over een heus PR-beleid m.b.t. werken en vertragingen te beschikken. Hierover werden folders met bijhorende snoepjes uitgedeeld aan de passagiers, de werken hebben zelfs een eigen mascotte (een mol). Daar kunnen ze bij de NMBS nog wat van leren.
In het heengaan was er ook een probleem bij het binnenrijden van Keulen. In de plaats van naar de Hauptbahnhof werden we in Keulen-Zuid afgezet, waardoor we onze aansluiting naar Berlijn niet konden halen. Geen probleem echter. We werden op een andere ICE richting Hamburg gezet en in Dortmund konden we overstappen op de trein die we richten Berlijn moesten hebben. De communicatie was prima.
Ticketten online reserveren ging helaas niet, want een 'gezin' bestaat volgens DB Bahn uit maximum 5 personen (dat is toch al 1 meer dan bij Connections). Vanaf 6 personen ben je een 'groep' en dan ben je met minstens 3 volwassenen. Aan het loket reserveren was echter geen enkel probleem.

Berlijn zelf is een heerlijke stad voor kinderen, met zeer veel parken en speeltuinen. Je hoeft er niet naar te zoeken, de speeltuinen kom je overal tegen. Hieronder enkele van de vele.

collage speeltuinen

Verschillende buurten en bezienswaardigheden liggen vrij ver uit elkaar, maar het openbaar vervoer is ronduit fantastisch. Zeker 3 kwart van de stations van S- en U-Bahn hebben een lift, dus gesleur met buggy's op trappen werd ons bespaard.

De oudste 2 kinderen hielden hun eigen dagboek bij, met tekstjes, tekeningen, tickets,... Het wordt verder nog aangevuld met hun eigen selectie van de foto's.

reisdagboeken berlijn

Een kleine impressie van de dingen die we deden hierboven dus. Over Britzer Garten (foto rechts boven) volgt een apart postje. Wat er verder allemaal te zien is, kun je op andere sites en in reisgidsen lezen, dus daarmee zal ik je niet lastigvallen. Maar een paar dingen kunnen je misschien nog interesseren...

Er werd namelijk ook stof gekocht.
Hier vind je een overzichtje van een aantal stoffenwinkels in Berlijn. Ik bezocht er 2: Frieda Hain en Frau Tulpe.

Frieda Hain is een leuk winkeltje met zowel stof en linten als andere mooie spulletjes als papierwaren, koffertjes, wat klein speelgoed, en tasjes en dergelijke gemaakt van de stofjes die er worden verkocht. Je wordt er zowaar in het Nederlands bediend.

frieda hain

En dan Frau Tulpe, je moet het gewoon gezien hebben.

frau tulpe

De buit:

stoffenbuit berlijn

Nog een laatste link die citytrippers met kinderen moeten gezien hebben: deze geweldige website, met wat je in de reisgidsen niet of maar heel beperkt vindt, namelijk wat er in een stad voor kinderen te beleven valt.

Aan wie ooit ook maar een seconde heeft overwogen om met de kinderen naar Berlijn te trekken, kan ik alleen maar zeggen: gaan mensen!

Update: ik vergat nog wat essentiële informatie. We verbleven in een hostel met de toepasselijke naam Singer 109. Ik koos het niet zelf (mocht je denken dat ik puur op de naam ben af gegaan), meneer stond in voor dergelijke beslissingen.

singer 109

We hadden een familiekamer voor ons zessen: een dubbel bed voor ons (2 enkele bedden tegen elkaar), een stapelbed voor de 2 oudsten, een babybed voor de jongste en een juniorbed voor de kleuter. De kamer was ruim, er stonden ook nog 2 kasten in en een salontafeltje met een paar stoeltjes rond. De badkamer was privé en van de slaapkamer gescheiden door een halletje. In de badkamer waren toilet en douche elk ook nog in een aparte ruimte.
Er verbleven weinig kinderen daar, maar de kinderen waren zeer welkom en alles wat we nodig hadden was voorzien. Het personeel was heel vriendelijk en behulpzaam. Ik vermoed wel dat er plaatsen te vinden moeten zijn die nog meer op de kinderen zijn afgestemd, maar voor ons volstond dit ruimschoots. Een minpuntje: de gordijnen waren wit en lieten zeer veel licht door, wat er voor zorgde dat de jongste steeds voor 6u wakker was en overdag moeilijk kon slapen.

17 opmerkingen:

  1. Amai, dat ziet er inderdaad zeer kindvriendelijk uit allemaal! Bedankt voor de tips/links. En dan die stofjes: wauw gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik bestel inderdaad ook al jaren bij Frau Tulpe, maar ik moet er ook zeker live naartoe.. en al helemaal na het zien van deze foto. =)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal dan maar eerst kinderen kopen, zekers? Of een goed lief da's ook al genoeg. Ik stel Berlijn nog even uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh,die foto met al die lintjes die aan het plafond hangen! Dat ziet er echt supermooi uit. Berlijn, here I come ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben al in berlijn geweest, heb (zonder kinderen, het kán celestine :)) al veel speeltuinen gezien, maar nog geen stoffenwinkels! binnenkort nog eens tot ginder rijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de tip, mogen we ook weten waar je verbleef?
    Misschien gaan we dan volgende zomer ook eens zonder auto op reis, lijkt me echt de uitdaging waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In een hostel: Singer 109 - www.singer109.com. We hadden een familiekamer. Veel kinderen waren er niet, maar kinderen waren er meer dan welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, super! Ik ben op dit eigenste moment in Berlijn :) Frau Tulpe is een supertip, ik ga er morgen eens zien...
    Tolle Grusse!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. iedereen fan van Berlijn deze zomer blijkbaar - én van de mollensnoepjes op de trein :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer :) Ben er niet geraakt, vijf dagen is echt te kort, Prenzlauerberg was op dag 4 te veraf (zelfs met de fiets) en mijn budget zei nee...
    Frieda Hain ontdekte ik op onze laatste avond en was al gesloten, maar het leek heel erg de moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor een eigen ontwerp van een stoffen bankje ben ik op zoek naar een typisch Berlijns (meubel)stofje uit de tijd dat de muur er nog stond. Mijn ontwerp is gebasseerd op het verhaal tussen oost/west. Heb jij misschien een idee welke stof ik hiervoor zou kunnen toepassen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, neen, ik heb geen idee. De adresjes hierboven zijn van hedendaagse stoffen uit Japan, VS, Frankrijk,... maar ik geloof niet dat ik er iets typisch Berlijns heb gezien.

      Verwijderen
    2. Het is blijkbaar toch lastig om zoiets te vinden. In ieder geval hartelijk dank voor je reactie :)

      Verwijderen
  12. geweldige tips, we vertrekken binnenkort naar Berlijn en er zullen stofjes gekocht worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Berlijn is zo een mooie stad.. mijn vader gaat bijna elk jaar.
    De moeite: ga met oudjaar eens goed feesten in berlijn :)


    www.themindofanexchange.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen