29.8.12

School days regenmantel

Dus, het zit zo. Deze zomer waren wij op een dag in de Zoo van Kopenhagen. Daar wordt misschien nog over geblogd als alle foto's ooit verwerkt geraken, maar dat is dus voor een andere keer. Waar het hier over gaat, is wat er gebeurde toen we daar nog maar een minuutje of 5 waren.

We keken in de kuil waar de apen zitten. Voor ons volwassenen niet moeilijk, voor de kleutertjes iets minder evident want daar zit een muurtje rond. Op het moment dat onze kleuter werd opgetild om ook naar die bewegingloze dieren te kunnen kijken, viel haar K-Way over de balustrade. En kijk, toen kwam er toch een aap in beweging. Een fractie van een seconde lang dacht ik dat het lieve diertje het jasje zou terug gooien. Maar nee hoor.

apenjasje

Het fototoestel was al in de aanslag, dus legde ik dit beeld nog snel vast. Maar we zijn niet blijven kijken naar de aap die de regenjas aantrok (misschien), of sloopte (veel waarschijnlijker), want dat trauma wilden we de dochter besparen.

Maar nu zat ze dus zonder regenjas en de oplossing voor het probleem lag voor de hand. Het patroon was namelijk al een paar maanden geknipt en de toile cirée voor het project lag ook al te wachten.

school days jacket

Als patroon gebruikte ik de 'school days coat' van Oliver + S. De stof is van Petit Pan, maar dat wist je natuurlijk al. Ik koos voor de versie met houtje-touwtje-sluiting zoals een klassieke duffle coat. Voor de keuze van de houtjes schakelde ik de facebookhulplijn in (bedankt meiden) en hoewel ik schrik had dat ze te groot zouden zijn, valt dit uiteindelijk heel goed mee.

houtje touwtje

De voering van de kap is van Michael Miller en lag ooit in de Vermiljoenshop. De rest van de voering is een iets dikkere katoen en voelt aan de achterkant een beetje als flanel. Ik kocht de stof op een stockverkoop.

voering

De jas sluit ook al aan de binnenkant want die houtjes en touwtjes zullen waarschijnlijk meestal gewoon hangen te bungelen.

met rits

Het patroon stelt daarvoor drukknopen of velcro voor, maar van beide ben ik geen fan. Velcro omdat dat plakt aan alles waar het niet aan moet plakken (wollen truien aaaarrghh). Drukknopen omdat die nogal eens de neiging hebben terug los te komen en dat zit je met een gat in je jas. Dus knipte ik het patroon in (trucje uit de naai- en patroontekenles) en stak een rits in de jas.

patroon inknippen met naadwaarde

Geïnspireerd op deze klassieker, maakte ik ook een extra zak in het voorpand. Omdat er op een klein jasje niet veel plaats is voor veel zakken, moest dat wel eerst uitgetest worden in calicot. Ik liet de opgestikte zak uiteindelijk een beetje zakken en lijnde de zakken recht boven elkaar uit.

test zakken

Ik heb trouwens behoorlijk gezweet op die jas. Toile cirée verwerken zonder boventransportvoet is geen lachertje. Oef, blij dat het klaar is.

extra zak

41 opmerkingen:

  1. Schitterend.

    Wat zal die aap een spijt hebben dat het niet deze jas was die viel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is magie ! Zomaar zo'n jas tevoorschijn toveren !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet te doen, jij.
    Ware het niet dat mijn kinderen geen fan zijn van regenjassen, ik kocht hem meteen als ik hem zag hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, dit is zo schoon, echt niet te doen. Hiermee wordt ze de ster van de speelplaats, dat kan niet anders. Ocharme die andere mama's

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, zo knap! Denk niet dat ik ooit zo'n niveau ga halen...kijk ik echt naar op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, wow, wow,...
    zoals iedereen hierboven komt er, van pure bewondering, niet veel anders uit mijn mond!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat er bij jullie eentje uitkijkt naar een flinke regenbui! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij is werkelijk prachtig! Nu ge toch zo getraind zijt met toile cirée kan je er misschien ook 1 voor mij maken ;-)?
    Ik zocht ooit eens online naar toile-cirée-tips op een wanhopig moment en vond toen deze tip, misschien ken je hem nog niet? http://www.futuregirl.com/craft_blog/2008/7/sewing-vinyl.aspx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Damn zeg, nee dus. Ik heb wel gemerkt dat het vlotter ging om te stikken over stukken die ik had geplakt, dus heb ik voor de afwerking van de zoom van de mouw zelfs rondom rond plakband gehangen, maar dit is natuurlijk vele simpelder. Ik voel me een beetje dom nu, eigenlijk.

      Verwijderen
    2. Dat laatste gevoel had ik ook toen ik hem ontdekte :-).

      Verwijderen
  9. De jas is perfect, de houtjes zijn ideaal en ik kan er nog steeds niet bij dat GIJ geen boventransportvoet hebt!?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ce manteau est magnifique, j'adore les tissus. Et les finitions sont parfaites. Un très grand bravo!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sjoon, sjoon! Zijn de naden ook waterdicht? (dat heb je waarschijnlijk nog niet kunnen testen, tenzij hij zondag al klaar was)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is toch op z'n minst duizend keer schoner dan het K-waytje?! Driewerf hoera voor de aap!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amai, ik vind dat echt straf dat ge dat ineengestoken krijgt, ongelooflijk schoon zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Blij dat het klaar is? Ik kan er in komen. Maar toch ook blij dat je er aan begonnen bent: what a beauty.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een schooooooon regenfrakske zeg! effenaf schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zalig schoon!

    En blij dat ik hier komen lezen ben. Ik had net het doorstikken van een toile cirée projectje opgegeven, maar die plakband werkt echt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Voor zo'n exemplaar gooi ik die van mij ook direct bij de apen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wow, dit is geslaagd; geen slechte deal lijkt mij - apen content, dochter supercontent?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. il est magnifique ! c'est une belle réussite, bravo !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Is een boventransportvoet eigenlijk hetzelfde als een ledervoet? Ik gebruik een ledervoet (heeft wieltjes en rolt over de toile ciree) en dat gaat echt heel vlot vind ik. Vroeger plakte ik matte tape op de onderkant van een gewone persvoet, dat lukte maar niet voor te veel naaiwerk.
    Knap jasje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. super mooi! Leuke blog heb jij! Ik kom je volgen!!!

    groetjes madame Volt

    Altijd welkom om eens te komen piepen bij mij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Il est absolument superbe... Les finitions sont parfaites également. Quelle technique !
    Je dois également coudre un manteau de pluie (patron Agatha de PM) mais je redoute un peu l'enduit. Quand je vois ta réussite, ça me motive !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Whoua ! Love it ! Pourais je avoir les explications pour le zip en français (or in english), please ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I can't really explain it in words. I cut the pattern pieces of the front placket and the front facing in two. The zigzaggy way of cutting is to add the seem allowance, and still be able to use the pattern piece as a whole for the parts without the zipper. The zipper tooth are on the centerfront so it takes some measuring and concentration to cut the pattern on the right place. Make a muslin of the front if you're uncertain.

      Verwijderen
  24. Lovely, lovely, so lovely ... I think it's time for me to go to Petit Pan & take a look at their fabrics. I'll never be able to sew such a wonder though, even with the right fabrics !
    ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi zeg! Gooit de rest van het gezin nu ook niet zijn k-waykes overboord?
    Moest je nog eens een ideetje nodig hebben voor een tutorial (haha, as if), ik ben erg benieuwd hoe je een rits in een ritsloos patroon voorziet.

    BeantwoordenVerwijderen