2.12.12

En nog een feesthemd

Zo. De oudste zoon heeft ook een hemd voor de feestdagen. Veel heb ik er niet over te vertellen, het is gewoon nog eens een hemd. Zijn jullie het nog niet beu? Er staat er namelijk nog 1 voor meneer op de planning.

nog een feesthemd

Voor dit hemd haalde W. Liberty Melly uit de kast. Ik koos er kobaltblauwe stikzijde bij. Voor de binnenkant van de schouderpas, de staander en de manchetten gebruikte ik nog een allerlaatste restje Liberty Private View. Als patroon gebruikte ik het patroon Visiiti uit de laatste Ottobre (winter 6/2012).

melly

Dit trucje voor propere hoekjes werd uitgeprobeerd en goedgekeurd.

kraag

Sinds de tutorial van de mouwsplitjes kreeg ik al herhaaldelijk de vraag hoe de manchetten bevestigd worden. Bij het maken van dit hemd maakte ik voldoende foto's, dus een handleiding komt eraan.

manchet

Mochten er nog techniekjes zijn waar je je hoofd over breekt, dan is het nu het moment om je vragen af te vuren. Deze vraag heb ik alvast genoteerd. Ik beloof niet onmiddellijk een antwoord, maar wanneer ik iets maak waarbij de techniek wordt gebruikt, dan leg ik het uit. Deal?

14 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat de lieve man veel liberty in je schoentje stopt, zo'n mooie hemden kan ik nooit beu worden. En hoera voor de beloofde uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijven tonen hoor! Van zoveel schoons krijg je toch nooit genoeg. Uiterst interessante tips! Ik leer bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beu? Beu? Van z'n leven niet! Er is niemand die hemden zo mooi kan brengen als jij.
    Ik wil trouwens in mijn volgende leven wel terugkomen als mevrouw Spiegelstiksels. Laat dat volgende hemd maar komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij zijt gij de allergrootste Liberty-fan uit Gent en omstreken. En ver daarbuiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw werk is echt Savile Row waardig, het is zo zorgvuldig afgewerkt elke keer. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi!

    Ik heb in alle drukte nog niet de kans gekregen om een nieuw bloesje te maken met je uitleg (waarvoor nog eens dikke merci) maar ik ben reuzebenieuwd naar een fotohandleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beu??? Nog lang niet! Ik blijf echt zo graag kijken naar alles dat jij maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zout ge geen sponsoring kunnen vragen van Liberty? Zo'n schone reclame dat gij daarvoor maakt :)Alweer een pracht van een hemdje...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh oh oh, weer een heerlijke blog over zelf kleren maken... hopla, die staat alweer in de favorieten...
    aan een manchet ben ik nog niet begonnen, maar je laat het er heerlijk gemakkelijk uitzien; waarvoor dank :-)!
    Ik word altijd een klein ietsiepietsie jaloers als ik zie dat mensen zo mooi kunnen naaien en het ook veelvuldig doen. Ik heb een time-managementprobleem, denk ik,want ik heb toch altijd veel meer ideeën dan tijd ... en ook al wel eens ni echt veel goesting...(maar dat heeft dan met de 'niet-kunnen' te maken)
    Nu zou ik zò graag een fleece vestje maken... kheb van die hele mooie double-face felgroen/felblauw gekocht, en ik denk dat ik dat met een engelse naad moet stikken om het ook effectief aan 2 kanten te kunnen dragen... maar hoe doe je dat dan met de rits??? kan je daar mss eens een 1e hulp bij naaigevallen over posten? Please? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een omkeerbaar vestje kun je een dubbelzijdige deelbare rits gebruiken. Het trekkertje daarvan kan naar de andere kant worden getrokken. Normaliter zijn zo'n jasje niet in een dubbelzijdige stof, maar in 2 stoffen. Dan is de afwerking eenvoudig, de rits zit gewoon tussen de 2 stoffen. Zoals jij het beschrijft wordt het moeilijk, de randen van de rits zullen aan 1 kant zichtbaar zijn. Of je moet ze wegsteken onder een biesje, maar dan heb je wel weer een zichtbaar stiksel op de andere kant.

      Verwijderen
    2. super merci voor je antwoord! het geeft me een goei idee ; ik ga misschien een dubbele (elastische?) bies gebruiken, elke kant z'n goeie kleur en daartussen de rits stikken... en dan bovendraad en onderdraad ook elk in zn kleur ...
      oef, dat probleem is (theoretisch)opgelost ... nu die engelse naden nog in de zijnaden, mouwaanzet en kraag krijgen ... ik ben benieuwd :-)

      Verwijderen