30.9.14

Project Run & Play: origami jumpsuit


Het succes van vorige week was nogal overweldigend. Dank je wel allemaal om massaal te stemmen voor mijn upcycle project! De 'denim challenge' van PR&P was de opdracht waar ik tot nu toe het meest op heb gezwoegd. Niet op naaivlak, maar wel qua bedenkwerk. Jeans vind ik een moeilijk materiaal. Stijlvol in zijn eenvoud, maar beperkt qua mogelijkheden voor frivoliteiten en details, als je het mij vraagt. Een toegevoegd element is in jeans heel snel een element teveel.

origami jumpsuit

Ik wist al snel dat ik een jumpsuit wou maken, in een bolletjes jeans (van Artevelde). Maar ik deed er extra lang over om te bedenken hoe die er uit zou moeten zien. Eens ik een goede inspiratiebron had gevonden was ik vertrokken. Deze inspiratiebron vond ik in origami.

origami jumpsuit

Ik begon met het zakje. Ik heb nl. al heel wat filmpjes bekeken van Shingo Sato die geweldige technieken bedenkt, gebaseerd op origami. De meeste van die technieken zijn ver boven mijn niveau, maar sommige zijn te doen. Het zakje is daar 1 van.

origami jumpsuit

Verder tekende ik in de voorkant van de broek diepe schuine plooien. De hals kreeg een grote asymmetrische omvallende kraag. De rug hield ik eenvoudig. Het bovenstukje sluit met twee kleine knoopjes bovenaan en valt voor de rest open.

origami jumpsuit

origami jumpsuit

De oudste dochter is dol op jumpsuits, dus voor haar is dit alvast een voltreffer.

origami jumpsuit

Omdat de jumpsuit geen mouwen heeft, moest er een vestje op. Hiervoor baseerde ik me op de klassieke bomber jacket, met raglanmouwen. Als patroon nam ik een t-shirtpatroon uit Ottobre, waar ik wijdte aan toevoegde om het patroon bruikbaar te maken in een niet-elastische stof.

origami jumpsuit

Uit de voorraad koos ik een Liberty (van Stragier) die qua kleuren perfect past bij de jeans. Daarnaast gebruikte ik een sweaterstof met een klein beetje glitter. Deze kocht ik ook al enkele maanden terug (bij Julija).

origami jumpsuit

Omdat de binnenkant van de sweaterstof ook mooi is, wou ik die ook zichtbaar in een detail in het vestje. Hiervoor ging ik aan het knippen en plakken met mijn patroon. In de onderkant van de mouw zit nu een spie in de omgekeerde stof. Hetzelfde knip- en plakwerk deed ik ook aan de zijkant van het vestje.

origami jumpsuit

Het jasje is volledig omkeerbaar gemaakt. Hiervoor had ik een omkeerbare rits nodig en die bleek niet zomaar te vinden. Bij Veritas kreeg ik het advies een gewone deelbare rits te ontmantelen en er een omkeerbaar schuivertje op te steken. Een spannende klus, maar met de hulp van Youtube vrij goed te doen.

origami jumpsuit

Ik denk dat het veel denkwerk voor deze week toch geloond heeft en ik ben blij hoe de outfit is uitgedraaid. Dochterlief had de nieuwe stukken gisteren al meteen aan om naar school te gaan. Ik geloof dat ze gedragen zullen worden tot ze op de draad versleten zijn.

origami jumpsuit

Tot slot ook deze keer weer een warme oproep om door te klikken naar Project Run & Play en te stemmen op je favoriet!

origami jumpsuit

55 opmerkingen:

  1. Echt, ik ben zooo hard onder de indruk. De origami is perfect vertaald in de jumpsuit, zonder te fel op te vallen. Qua grenzen verleggen kan dit wel tellen! Mijn stem heb je dubbel en dik, maar dat was sowieso het geval :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi! Vooral met opgerolde pijpen. En wat een styling! Ik ga stemmen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, Nele. Je weet jezelf toch altijd weer te overtreffen. Geniaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig gewoonweg! Ongelooflijk knap bedacht én gemaakt! Je bent een krak!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn favoriete project? Dit! Hoe mooi is dit zeg! In mijn maat zou ik dit ook meteen elke dag willen dragen en tot op de draad verslijten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Euhmmm ... ik ben zeer ernstig onder de indruk! Echte klasse ... zo mooi, ik bedoel prachtig ... en nu ga ik stemmen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mijn stem,zonder twijfel! Prachtig, die mooi afgewerkte origami accenten! proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Such beautiful details on everything!!! The romper is fantastic, and even the simple jacket is so nicely finished. Love it all!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super knap! Geen woorden voor! Nog iets kleins: ik kan niet klikken op de foto's om de details nog beter te zien. Misschien ff checken? Succes met de wedstrijd! M

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voila, nu zou je op de flickr-foto's terecht moeten komen. Ik was deze namiddag les aan het geven en dat kan ik uiteraard niet onderbreken om even snel snel mijn foto's op zichtbaar te zetten :-)

      Verwijderen
    2. Ah ok. Sorry! Ik wou je het gewoon even laten weten voor het geval je het zelf niet had gemerkt. Je creaties zijn prachtig! We stemmen je naar de top. M

      Verwijderen
    3. Niets om je voor de verontschuldigen, Marte. In tegendeel, bedankt voor je opmerkzaamheid! En voor de stemmen :-)

      Verwijderen
  10. Tjonge! Nele! Wat ben jij toch een krak zeg!
    Die gilet!!! Wauw! Dat wil ik ook kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beautifully done! Very stylish and wearable. I'm in love of the origami work and the animal print that you used in the jumper

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beiden zijn mooi gemaakt,mijn voorkeur gaat toch naar het jasje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. LOVE THE JACKET ! Ook de jumpsuit is erg mooi (mooie jeans, maar niet zo'n fan ben van de plooien vooraan) ! Weerom steek je er met kop en schouder bovenuit !!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Onwaarschijnlijk knap bedacht én uitgevoerd! Wow! (Waar is dat 'vote'-knoppeke hier....)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amai roep ik hier van bewonderende verbazing! Je hebt mijn stem!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat vestje! De jumpsuit! Prachtig! ♥♥♥

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Waauw! Heb je mooi bedacht en prachtig uitgevoerd! Erg gaaf die details in het jumpsuit, zo origineel en smaakvol gedaan. Vind het stofje van het vestje trouwens ook fantastisch, en weer die mooie details in het patroon verwerkt. Ik stem!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig! Ik ben een super fan van de zakjes. Hopelijk win je weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super geslaagd! Mijn stem heb je gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw, heel knap! Wat mij betreft steek je er met kop en schouders bovenuit! Ik heb alvast gestemd!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Elke week opnieuw moet ik niet eens twijfelen, hoewel de concurrentie toch niet mals is. Talent, bakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb gestemd! Wat een prestatie! Die zakjes zijn super, en dat vestje is de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Waauw zeg, wat een kunde. Ik ben zo hard fan van het vestje... dat wil ik zelf! En de jumpsuit, die origamidetails: top. Ik stemde zonder enige twijfel. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil dat vestje ook zelf. En ik heb mij armen uiteraard al in de mouwen gestoken terwijl ik er mee bezig was. Die liberty tegen je blote armen! Heerlijk :-)

      Verwijderen
  24. knap! de bolletjesdenim, de zakjes, dat vestje... super! Nog heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat jasje is zooooo schoon, die Liberty en dat zilver is zo mooi samen. En grote fan van dat origamizakje!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ge steekt zo hard uit boven de andere kandidaten! veel plezier en succes nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ga volledig akkoord met alles hierboven! Waw en gestemd!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ben zeeer hard onder de indruk van wat gij hier presteert. Ik was al lang fan, maar nu dubbel en dik!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. This jumpsuit is the coolest ever!!! You are a genius! You definetely have my vote. Again :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Waw waw waw! Dit is echt één van de knapste dingen die ik ooit gezien heb! Mijn stem heb je zeker en vast!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig! Zonder twijfel krijg je mijn stem ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. :D je springt er zó KEIHARD BOVENuit :D !!
    Niet moeilijk hoor om te stemmen , zo ;)
    Knap staaltje vakwerk !
    Groetjes ,
    Kristof & Moira > circus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Amai seg, dit vind ik echt superknap! De wedstrijd is echt spannend, ik gaf je een stem erbij, maar ik hoop voor jou dat nog veel mensen dit doen, want je verdient het echt! x

    BeantwoordenVerwijderen
  34. het is nog altijd spannend! Je staat nu 30 stemmen voor op de tweede denk ik. Ik vind jouw werk duidelijk het beste van de 4 overblijvers. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik minder gek ben op de plooien aan de heupen van deze jumpsuit. Maar toch een verdiende stem! Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Indrukwekkend !! Echt super mooi !! En zo'n mooie foto's....

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Oh, wauw! Geen woord voor. Ik. Ben. Fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. W-O-W!!! Echt wel heel origineel en toch nog stijlvol eenvoudig.
    Dat zal wel zijn dat de dochter dit meteen wil aandoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik heb nog niet gekeken naar de anderen maar ik kan mij niet inbeelden dat die zelfs maar de helft zo goed zijn als dit! Alweer super!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. wauw wauw wauw!
    de jumpsuit voor de knapheid, maar dat jasje, dat jasje.. dat jasje wil ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Super! Je was weer de beste! Het was nogal spannend zeg gisteravond.
    En nu ben ik héél benieuwd naar wat je maakte voor de signature style.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Weeral prachtig! Van mij mag jij echt winnen! Ik gun het je in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen