4.9.11

Een kraag naar mijn goesting

Ik hou van hemden. Voor mannen en voor jongens. Mijn smaak is nogal klassiek wat dat betreft. Of zeg gerust, heel klassiek, althans wat het patroon betreft.

Een goed patroon vind ik (en niet alleen ik) het Apple hemdje uit Ottobre. Er is echter 1 ding dat mij daar niet aan bevalt en dat is de kraag. De kraag ziet eruit als een klassieke hemdskraag maar heeft een vaste staander. Een kraag met vaste staander, dat valt toch niet helemaal zoals het moet, vind ik, zelfs al zet je er je strijkijzer op. Behalve in tricot, maar dat geeft dan ook vanzelf wat mee. Gelukkig is het aanpassen van de kraag a piece of cake. Ik laat het je even zien.

kraag met losse staander

Het patroondeel van de kraag ziet er zo uit.

kraag met vaste staander

Eerst gaan we uit dit deel de staander knippen. Ik behoud de onderste lijn van het patroondeel en de boog waar de kraag sluit. Dan teken ik een lijn parallel met de onderste lijn. Dit wordt de staander, die mag alvast uitgeknipt worden.

staander tekenen

Op een restje patroonpapier teken ik nu twee lijnen in een rechte hoek. Ik leg de staander in de hoek en teken de bovenste lijn van de staander over. Hierbij neem ik ook het punt over van waaruit de rest van de kraag was getekend in het oorspronkelijke patroon. Dit punt behoud ik om de nieuwe kraag te tekenen.

voorbereiding tekenen kraag

Dan draai ik de staander om en teken ik dezelfde lijn opnieuw, maar dan omgekeerd. Dit wordt de onderkant van de kraag.

onderrand kraag

De bovenrand van de kraag begin ik te tekenen recht op de vertikale as. Deze lijn blijft min of meer recht tot iets voor de helft, waar de schouder begint. Vanaf daar gaat de kraag over de schouder en begin ik te verwijden, waarvoor de lijn afbuigt naar boven. Om de hoogte te bepalen zien we dat er van de oorspronkelijke kraag nog 4,5 cm overblijft, maar zo hoog moet de kraag niet komen. Ik tekende deze kraag 3,8 cm hoog op middenachter, maar verwijdde dus wel naar voor toe.

bovenrand kraag hoogte oorspronkelijke kraag

Als laatste teken ik hier nog de punt van de kraag. De laatste lijn vertrekt voor deze kraag loodrecht uit het punt dat we hebben overgenomen van het oorspronkelijke patroondeel. Die hoek mag ook kleiner zijn, maar niet al te veel groter, anders zullen de punten van de kraag over elkaar komen te vallen als het hemd gesloten is.

punt van de kraag

En we zijn klaar!

klaar

Noot 1: Ook het 'sketchbook shirt' van Oliver+S heeft een kraag met vaste staander. Dit patroon is inclusief naadwaarde. Knip die naadwaarde eerst van je patroondeel af en begin dan pas aan stap 1.

Noot 2: De hemdjes in Knippie hebben ook vaak een kraag uit 1 deel, maar dat is niet hetzelfde soort kraag als deze zoals hier beschreven, maar een wat sportiever type (als je 't mij vraagt). De correcte benaming ervan ken ik niet, maar Saartje wel: een reverskraag. Persoonlijk vind ik dat ook wel mooi, maar als je dit patroon wilt aanpassen, dan lees je hier wat je aan het patroon van het voorpand moet aanpassen, en hier de beschrijving voor het tekenen van de kraag zelf.

14 opmerkingen:

  1. Heel interessant! Ik teken die kraag ook altijd ietsje puntiger, net om wat minder klassiek te zijn :)
    Vandaag nam ik een hemd over uit een Japans boekje, met een kraag en aparte staander. Eens kijken hoe dat bevalt. Anders keer ik terug naar jouw uitleg. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ga ik de volgende keer eens proberen, want die kragen van het apple hemdje zien er bij mij toch niet uit "zoals het zou moeten zijn"....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige uitleg ! Ik wist eigenlijk zelfs niet dat dat onderste deel aan die kraag een staander heette. Uit een Japans boekje nam ik ook een patroon over met zo'n aparte staander. Dus dat zou dan beter moeten vallen. En die verwijzingssite, een dikke merci daarvoor ! Dat zal ook een grote hulp zijn als ik nog eens een hemd naai, maar dat zal nog niet voor direct zijn. Enne ... we zouden het bijna over het hoofd zien ... zo'n mooi hemdje ! Wat een chique stofje !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, boeiend! Ik heb dat de vorige keer 'een beetje op het gevoel' gedaan: volgende keer vraag ik gewoon éérst de uitleg aan jou, want net als bij de blinde rits kom je net na mijn gesukkel met een portie helderheid. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zie dan weer liever een reverskraag, of hoe smaken verschillen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een reverskraag! Danku Saartje, dat was het woord dat ik zocht. Dat zie ik dus ook wel graag, maar dat vind ik sportiever.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In aanloop naar de sew along alvast (ja, ik ben al bezig). Ik heb netjes gevolgd wat jij hier uitlegt, maar begrijp eigenlijk niet goed wat de bedoeling nu is. De staander en dat bovenste stuk apart uitknippen en bij elks nog naadwaarde bijtekenen (behalve aan de stofvouw)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Nele, je knipt de kraag en de staander allebei aan de stofvouw (elk 2 keer). Let bij het knippen op de richting van het motief in de stof zodat je kraag niet ondersteboven staat.

      Verwijderen
    2. Oh merci Nele! Blij dat ik het goed begrepen heb. Ik kocht me gelukkig een Petit pan stofje waarbij ik me over zulke vraagstukken niet druk moet maken (patroon kan in alle richtingen).
      En nog 1 vraagje nu ik toch bezig ben: overal naadwaarde bijtekenen, behalve aan het belegdeel van het voorpand en aan het zoompje van de mouwen?

      Verwijderen
    3. Belegdeel van het voorpand? Welk patroon gebruik je?

      Verwijderen
    4. Ah, maar misschien heet dat wel niet "beleg" bij zo'n hemd. Lol. Ik heb ook nog niet nagedacht over hoe dat ding in mekaar gaat geraken. Ik bedoel dus dat ding waar de knopen en de knoopsgaten in komen (en dat je verstevigt met vlieseline). (ik heb het apple-patroon) Het lijkt me zoiets dat je gewoon overlockt en omplooit maar misschien is dat wel niet zo.

      Verwijderen
    5. Toch met naadwaarde dan, deze wordt omgestreken en naar binnen gewerkt. Dito voor de mouwen, doe er maar naadwaarde bij, dan kan je het properder afwerken.

      Verwijderen
  8. Lang na de feiten, maar toch: bedankt voor de uitleg! Mijn volgende hemdje zal er beter uitzien met de kraag op deze manier!

    BeantwoordenVerwijderen