11.12.13

Spelen met kleurtjes

lekker groot

Mijn nieuwe speelgoed heeft me al volledig in zijn ban. Voor mijn 2de weefproject besloot ik de in te rijgen garens zo lang mogelijk te houden, nadat het eerste project nogal kort uitviel. Ik koos ook een garen dat iets dunner is dan dat van project 1 en kwam uit bij katoen uit de Veritas (DMC Natura Just Cotton) in 3 kleuren. Er werden ook 3 stukjes metalic borduurgaren mee ingeregen. Het oorspronkelijke plan was van hier roze wol in te weven, maar nog voor ik begonnen was, week ik al van het plan af en ging dan maar de experimentele toer op. Ik moet nog veel te veel leren om me aan een plan te houden, zeg maar.

zilverkleurig draadje

blauwe glitter

streepje goud

De roze wol werkte niet zo goed in grote vlakken vond ik, dus werd er nog meer van dezelfde katoen gebruikt. De wol was precies ook wat te fijn om bij de katoen te passen. Naarmate ik verder en verder weefde werd steeds minder roze gebruikt, nochtans ben ik blij met de vlakken die er wel in zitten.

helemaal

einde

Helemaal in het begin ging ik voor nog een ander experiment, maar dat viel nogal tegen. Toen de sjaal helemaal klaar was, heb ik dit stuk nog terug uit getrokken. De uiteindelijke sjaal bleek dan toch meer dan lang genoeg.

niet zo geslaagd experiment

Ook ergens halverwege bedacht ik dat ik ook wel eens wou proberen om 2 kleuren tegelijk te gebruiken. Op zich vind ik dit stukje wel iets hebben, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit technisch helemaal niet correct is gedaan. Ahum. Binnenkort komt daar gelukkig verandering in (dat hoop ik tenminste) want Marloes diepte haar cursus weefkunde voor me op en met de Kerstvakantie voor de deur weet ik dus al wat ik dan ga lezen.

nog een probeersel

Op de foto hierboven zie je ook een weefsel dat niet mooi plat ligt. Dat ligt denk ik aan de ongelijke spanning van het garen, want vlak daarvoor had ik dit probleempje net verholpen.


Hiervoor had ik hier en daar nog wel wat gebroddeld, maar naar het einde toe maakte ik steeds minder fouten en ziet het weefsel er al vrij regelmatig uit.

gebroddel hier en daar

Rest alleen nog 1 vraag. Wat doe ik er nu mee?

nog streepjes

sjaal

lang

ingepakt

26 opmerkingen:

  1. een mooie loper op een tafel?

    kleuren doen we aan scholten en baijings voor hay denken. ken je hay.dk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gaat hier nog schone dingen opleveren dat weefgetouwke! Ik hou je posts in de gaten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind je nieuwe hobby geweldig. Keep going! Wat een beauty, dit weefsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Cool! Ik vind het resultaat wondermooi!
    Kan je het niet als sjaal gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dat gelijk echt wel straf, zo eventjes een sjaal weven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. alleen maar bewondering voor dit artistiek ambacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel knap! Lijkt me wel tof zo kunnen weven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er echt wel prachtig werk uit ! En die kleine 'foutjes', die maken het alleen maar unieker. Waar heb je dat weefgetouw gehaald? Zou ik ook wel willen kunnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben zwaar fan van uw nieuwe creaties. Echt waar, je maakt sjieke dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi! Gewoon ophangen op een deur of langs een wand bij een trap ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat doe je ermee????!!! Aandoen, tiens, zo'n prachtige sjaal! Is ie al wat zachter dan de vorige?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amai, da's mooi ! Dat je dat zelf kan maken, geweldig. Ik vind bovenstaande suggesties over wat ermee te doen ok, maar als je er echt niet uitgeraakt, stel ik voor, stuur die prachtige lap maar mijn richting uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dragen natuurlijk ! Is dit geen lekker warme sjaal waar je je gewoon helemaal kunt in wegduffelen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is niet echt winters, neen. Te weinig wol, te veel katoen en te los geweven. En hij past niet bij mijn jas, van geen kanten.

      Verwijderen
  14. Wat je ermee doet? Dragen! 't is te mooi om te laten liggen. En anders: verkopen, aan mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi! Ken je Hermine Van Dijck? http://herminevandijck.wordpress.com/
    Ze weeft zeer mooie stoffen, zeker eens kijken. Je kan ze ook op instagram volgen.
    Ik vermoed dat jij na een paar oefenstukken ook prachtige sjaals, dekens en kussenslopen zal maken. Alvast benieuwd naar wat volgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik volg haar al een tijdje op instagram. Wat zij maakt is niet mogelijk met mijn eenvoudig getouwtje. Maar ook los daarvan denk ik niet dat ik ooit dergelijke kunstwerken ga kunnen maken.

      Verwijderen
  16. Rond je nek draperen, natuurlijk! Zo'n prachtig stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. zo mooi! Echt leuk om je weefexperimenten te volgen.
    Duidelijk een mooie sjaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind 'm als sjaal anders wel mooi. Misschien niet voor de winter, maar voor de frisse lente?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ter info: in het MIAT in Gent worden er ook weefcursussen gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooooh. Ik wou dat ik dit niet had gelezen want nu wil ik ook een weefgetouw!

    BeantwoordenVerwijderen